gunolinux! adalah untuk kita semua belajar dan memberi pandangan bersama mengenai penggunaan sistem sumber terbuka dalam bahasa melayu, aku bukan lah pandai sangat dalam bidang ni tapi aku kongsi apa yang aku ada dgn semua...terutama linux.jom belajar! DAN MAIN!!!

PERHATIAN!PERHATIAN!PERHATIAN!

Salam kepada semua,

Anda mahu lihat tawaran, pos atau entri saya yang terkini?


Kini saya lebih kerap kemaskini blog XOXV.

Sila ikuti saya disana juga.

Saturday, May 21, 2016

Play Stellaris on Ubuntu 16.04 LTS

Begitu lama tiada catatan dalam blog ni, pun begitu minat aku tentang linux dan perisian sumber terbuka masih ada. Sekadar minat dan cuma menjadi pengguna. 2-3 hari lepas aku ada mencuba bermain permainan komputer baru dalam Ubuntu 16.04 LTS; STELLARIS. Disini aku sediakan ulasan berkenaan permainan ini. 


Permainan ini boleh dimainkan diatas multiplatform; windows, linux dan mac. Malah ia juga mempunyai ciri cross-platform multiplayer. STELLARIS merupakan antara permainan komputer "triple A" yang ditunggu-tunggu 2016; ia dibangunkan oleh Paradox Entertainment Studio dan diterbitkan oleh Paradox Interactive.

Walaubagaimanapun bermain permainan ini diatas platform Ubuntu 16.04 LTS amat mengecewakan kerana "to much lag", tetapi ia tetap boleh dimainkan.

Bila aku guna Mr. Google cuba mencari puncanya; rupanya bermula 16.04, Ubuntu membuang keluar "proprietary driver" untuk kad grafik AMD sekali dengan sokongannya kerana menganggap "driver" sumber terbuka kini cukup untuk menjalankan aplikasi ubuntu terkini.

Jadi Ubuntu 16.04 LTS memproses grafiknya hanya menggunakan perisian sumber terbuka dan tidak menggunakan "hardware"(GPU).

Jadi kepada "gamers" ubuntu dinasihatkan janganlah "upgrade" ubuntu anda selagi belum ada solusi untuk permasalahan ini. Tetaplah bersama 14.04 buat masa sekarang. Untuk linux distribusi lain anda boleh cuba.

Dan ulasan aku berkenaan STELLARIS diatas dimainkan diatas platform windows 10.

Selamat mencuba!

Adios Amigos.

No comments:

Post a Comment