gunolinux! adalah untuk kita semua belajar dan memberi pandangan bersama mengenai penggunaan sistem sumber terbuka dalam bahasa melayu, aku bukan lah pandai sangat dalam bidang ni tapi aku kongsi apa yang aku ada dgn semua...terutama linux.jom belajar! DAN MAIN!!!

PERHATIAN!PERHATIAN!PERHATIAN!

Salam kepada semua,

Anda mahu lihat tawaran, pos atau entri saya yang terkini?


Kini saya lebih kerap kemaskini blog XOXV.

Sila ikuti saya disana juga.

Friday, March 27, 2009

Sistem:Acer Aspire 4935
-Intel Core 2 Duo processor T6400
(2.0GHz, 800MHz FSB, 2 MB L2 cache)
-Mobile Intel Graphics Media Accelerator 4500MHD
-1GB DDR2
-14.0" HD Acer CineCrystal LED LCD
-250GB HDD
-DVD-Super Multi DL
-802.11a/b/g/Draft-N WLAN

Sistem ini telah aku instalasi dengan ubuntu 8.10(intrepid Ibex)

Semua dalam keadaan baik, dan berjalan lancar.

Aku bercadang ingin membuat dual boot untuk sistem ini bersama dengan Vista, tapi masih belum cuba.Tiada masa.

Linux adalah sistem yang sangat stabil berbanding Windows malah mempunyai tahap keselamatan lebih tinggi berbanding sistem yang dikenali ramai sebagai satu-satunya sistem untuk mereka; Windows sekali lagi.

Di Malaysia pengetahuan sistem terbuka masih di tahap pengenalan untuk masyarakat kebanyakan, sedangkan sistem terbuka sangat mudah untuk didapati, dengan satu klik sahaja; cuma mereka harus tahu kemana mereka nak pergi. Malah sistem terbuka juga tidak melibatkan kos yang tinggi, kita cuma perlukan internet dan mungkin untuk memudahkan kita sekeping CD/DVD.

Aku tidak mahu cerita panjang tentang sistem ini, blog ini bertujuan untuk berkongsi ilmu yang aku ada dengan seluruh rakyat malaysia; Melayu dan Islam amnya.

Aku sendiri masih sedikit ilmu tentang sistem ini, tetapi tetap mahu mempelajarinya kerana keseronokan dan kehebatan sistem ini.

Kepada pembaca diharap jangan segan meninggalkan sebarang komen.

With great power come great responsibilty.


No comments:

Post a Comment