gunolinux! adalah untuk kita semua belajar dan memberi pandangan bersama mengenai penggunaan sistem sumber terbuka dalam bahasa melayu, aku bukan lah pandai sangat dalam bidang ni tapi aku kongsi apa yang aku ada dgn semua...terutama linux.jom belajar! DAN MAIN!!!

PERHATIAN!PERHATIAN!PERHATIAN!

Salam kepada semua,

Anda mahu lihat tawaran, pos atau entri saya yang terkini?


Kini saya lebih kerap kemaskini blog XOXV.

Sila ikuti saya disana juga.

Tuesday, September 15, 2009

Skrin gelap lepas kemaskini sistem??!!

Kemaskini pakej dan anda dapati bila anda reboot semula sistem anda; SKRIN GELAP!!!
Ini mungkin terjadi kerana kemaskini pakej; kebiasaannya melibatkan linux-image dan perisian grafik anda.

Ikuti langkah-langkah berikut untuk menyelesaikan masalah anda. Semoga berjaya!!

  1. Pilih "Recovery Mode" dari menu boot.
  2. Pilih login sebagai root dari menu "Recovery Mode".
  3. Taip seperti di bawah ke dalam prompt anda:-
             # sudo apt-get remove xorg-driver-fglrx
        # sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg


    4. Exit
             # exit

    5. Sekarang pilih "Resume to normal boot" dari menu.

Kini sistem anda sepatutnya kembali seperti biasa @ paling tidak pun kembali ke login skrin anda seperti biasa tetapi tanpa grafik.

Pengalaman saya lakukan ini pada laptop Acer Aspire 4520, NVIDIA GeForce 7000M, JAUNTY JACKALOPE sistem.
Selepas berjaya; saya terpaksa kemaskini semua pakej-pakej terbaru yang ada dan lakukan Re-installation untuk semua "driver" nvidia melalui Synaptic Package Manager supaya sistem tersebut kembali seperti biasa dengan grafik.

Semasa langkah ke 2; pilihan root anda haruslah sama dengan " Drop into root with shell prompt".
Semasa langkah ke 3; arahan yang pertama untuk membuang xorg driver; keputusan yang keluar adalah sistem tidak pernah di instalasikan dengan xorg driver; jadi jawapan yang harus diberikan adalah "no". Sekiranya keputusan yang keluar adalah sistem di instalasi dengan xorg driver; jawapan adalah "yes".

Langkah-langkah yang lain adalah seperti biasa.

Sila berikan komen pengalaman anda.

Terima kasih.


No comments:

Post a Comment