gunolinux! adalah untuk kita semua belajar dan memberi pandangan bersama mengenai penggunaan sistem sumber terbuka dalam bahasa melayu, aku bukan lah pandai sangat dalam bidang ni tapi aku kongsi apa yang aku ada dgn semua...terutama linux.jom belajar! DAN MAIN!!!

PERHATIAN!PERHATIAN!PERHATIAN!

Salam kepada semua,

Anda mahu lihat tawaran, pos atau entri saya yang terkini?


Kini saya lebih kerap kemaskini blog XOXV.

Sila ikuti saya disana juga.

Monday, July 13, 2009

Bagaimana Axel berkerja?

Axel melakukan perkara yang sama dengan pemecut muat turun yang lain; ia membuka lebih dari satu sambungan HTTP/FTP bagi setiap muat turun dan setiap sambungan memindahkan datanya yang tersendiri; berasingan, bahagian bagi satu fail yang anda muat turun. Mungkin bunyinya agak luar biasa, tetapi dari segi praktikal sememangnya ia menjadi. Sebagai contoh, sesetengah laman FTP mengehadkan kelajuan bagi setiap sambungan, oleh itu membuka lebih dari satu sambungan dalam satu-satu masa di tambah dengan "bandwidth" yang dibenarkan akan membantu anda melakukan muat turun satu-satu fail yang besar dalam masa yang lebih singkat.
Sebagai peringatan, sesetengah FTP Operator tidak suka bila anda buat begini. Adalah lebih baik anda membuka sambungan dengan beberapa pelayan yang lain dan memuat turun dari pelayan-pelayan tersebut dalam masa yang sama. Axel juga menyokong kaedah ini. Anda boleh menentukan senarai "mirror" atau mengarahkan program tersebut mencari "mirror" tersebut.

Ini adalah alat yang sempurna untuk memuat turun fail-fail yang besar.

Instalasi Axel dalam Ubuntu

$ sudo apt-get install axel
Masukkan kata pengesahan anda bila di minta.

Instalasi Axel dalam Debian

# apt-get install axel
Bagaimana saya menggunakan Axel?

Buka shell/terminal

Cuma anda perlu taip:

$ axel [url media yang anda ingin muat turun]
Anda juga boleh menentukan kelajuan (bait per saat) jadi ia tidak menelan semua "bandwidth" anda. Sebagai contoh di bawah saya akan cuba memastikan kelajuan purata Axel adalah sekitar
100000 (100kb/saat):

$ axel -s 100000 [url media yang anda ingin muat turun]
Anda juga boleh menentukan sebanyak mana sambungan yang anda mahu buka. Sebagai contoh, buka 3 sambungan seperti di bawah:

$ axel -n 3 -s 100000 [url media yang anda ingin muat turun]

Artikel ini adalah terjemahan dan ubahsuai dari artikel berbahasa Inggeris di sini, sekiranya anda tidak memahami Bahasa Melayu :-).

No comments:

Post a Comment