gunolinux! adalah untuk kita semua belajar dan memberi pandangan bersama mengenai penggunaan sistem sumber terbuka dalam bahasa melayu, aku bukan lah pandai sangat dalam bidang ni tapi aku kongsi apa yang aku ada dgn semua...terutama linux.jom belajar! DAN MAIN!!!

PERHATIAN!PERHATIAN!PERHATIAN!

Salam kepada semua,

Anda mahu lihat tawaran, pos atau entri saya yang terkini?


Kini saya lebih kerap kemaskini blog XOXV.

Sila ikuti saya disana juga.

Tuesday, July 14, 2009

Instalasi Google Gadget untuk Ubuntu 9.04



Prosedur membina google gadget ke dalam ubuntu anda, saya dapatkan dari dokumen berbahasa inggeris di laman google code “How to Build”. Kenapa saya memilih kod sumber sebagai cara saya membuat instalasi, kerana google gadget untuk linux masih lagi dalam pembangunan dan bagi saya, ia lebih baik kerana anda dapat “update” perisian google gadget anda dari masa ke semasa kepada yang lebih stabil. Dan anda mampu melakukan “update” terus dari shell/terminal anda.

Jangan terkejut sekiranya prosedur ini hampir sama dalam dokumentasi google gadget kerana saya cuma menterjemahkannya untuk anda dan menambah kata-kata saya serba sedikit :-).

Mari kita berkenalan dengan dokumen ini

Pengenalan

Laman ini menjelaskan cara-cara membina google gadget untuk linux dari kod sumber dalam Bahasa Melayu. Arahan di bawah adalah untuk google gadget for linux 0.10.4. (Tetapi yang terkini adalah 0.11.0 dan saya melakukan instalasi versi ini pada Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope saya, sekiranya anda merujuk kepada laman HowToBuild bagi google gadget for linux anda akan dapati ia hanya menerangkan bagaimana membina perisian ini untuk Ubuntu 8.04 dan 8.10. Cara ini sama sahaja bagi ubuntu jaunty google belum “update” dokumen mereka)

Persediaan

Sebelum membina projek ini, anda seharusnya melakukan kerja-kerja persediaan terlebih dahulu, sebagai contoh, memuat turun kod sumber projek ini, membuat instalasi pakej-pakej bergantung; “dependant” untuk projek ini dan menyediakan sistem bina.

Muat turun Kod Sumber

Anda boleh dapatkan kod sumber dari “svn repository”. Sila ikuti arahan pada laman sumber untuk membuat pilihan.

Kepada pengguna, yang terbaik adalah adalah anda muat turun dari “release” pakej sumber dari laman muat turun ini.

Pakej-pakej bergantung

Projek ini bergantung kepada pelbagai pustaka (atau lebih dikenali sebagai “libraries” dalam terma-terma linux) dan aplikasi-aplikasi luaran, semua ini mesti tersedia dalm sistem anda sebelum anda membina projek ini.

Ubuntu siri 8.04 dan 8.10 ( 9.04: ia menjadi bagi saya!)

Sekiranya anda menggunakan ubuntu 8.04 dan 8.10, termasuk semua varian-variannya, seperti Kubuntu dan sebagainya, anda perlu install pakej-pakej mandatori di bawah.

  • build-essential
  • zip
  • flex
  • desktop-file-utils
  • shared-mime-info
  • zlib1g-dev
  • libxml2-dev
  • libdbus-1-dev
  • libx11-dev
  • libxt-dev
  • libltdl3-dev (for Ubuntu 8.04) or libltdl7-dev (for Ubuntu 8.10)
  • libgstreamer-plugins-base0.10-dev
  • network-manager-dev
  • libstartup-notification0-dev
  • xulrunner-1.9-dev (Mandatory for GTK version, optional for Qt version)
Sekiranya anda mahu menggunakan GUI (Graphical User Interface) dan “sidebar” berasaskan pustaka GTK, anda memerlukan pakej-pakej dibawah.

  • libgtk2.0-dev
  • librsvg2-dev
  • libcurl4-gnutls-dev or libcurl4-openssl-dev

Sekiranya anda mahu menggunakan GUI berasaskan pustaka QT, anda memerlukan pakej dibawah.

  • libqt4-dev

Sekiranya anda mahu membina kod sumber pilihan dari “svn trunk”, anda juga memerlukan pakej dibawah ini.

  • autoconf
  • automake
  • libtool
Peringatan GUI berasaskan QT tidak berfungsi sepenuhnya dalam Ubuntu 8.04 kerana versi pustaka QT terlalu rendah.

Anda boleh gunakan arahan apt-get untuk membuat instalasi pakej-pakej ini semua, sebagai contoh:


$ sudo apt-get install build-essential zip flex desktop-file-utils shared-mime-info zlib1g-dev libgtk2.0-dev libxml2-dev libdbus-1-dev librsvg2-dev libltdl3-dev libcurl4-gnutls-dev libgstreamer-plugins-base0.10-dev xulrunner-1.9-dev network-manager-dev libqt4-dev libstartup-notification0-dev


Anda boleh salin arahan di atas ke dalam terminal/shell dan lancarkan ia.
Sekiranya terdapat sebarang pakej yang tidak dapat dibuat instalasi, anda boleh cuba buat instalasinya melalui “Synaptic Package Manager” atau


$ sudo apt-get install [Nama pakej]


ke dalam terminal anda.

Menyediakan Sistem Bina (Build)

Terdapat dua sistem bina yang berbeza yang boleh digunakan untuk membina projek ini, autoconf/automake dan cmake. Walaupun sistem bina cmake sudah termasuk dalam pakej sumber rasmi semenjak versi 0.10.3, ia masih lagi dalam tahap ujian. Oleh itu autoconf/automake adalah pilihan terbaik untuk kebanyakan pengguna.

Sekiranya anda ingin mencuba sistem bina cmake, anda harus membuat instalasi cmake versi 2.4 dan ke atas terlebih dahulu. Kebanyakan “Distribution” hari ini sudah dibekalkan dengan pakej cmake. [Ubuntu 9.04 Live CD tiada pakej ini]

Sekiranya anda mahu membina dari kod sumber “svn trunk”, anda perlu “run” autotools/bootstrap.sh sebelum mula membina. Sebagai contoh:


$ svn checkout http://google-gadgets-for-linux.googlecode.com/svn/trunk/ ggl-trunk
$ cd ggl-trunk
$ sh autotools/bootstrap.sh

Bina (Build)

Saya sarankan sistem bina autoconf/automake bagi pengguna biasa. Biasanya sistem bina cmake mengambil masa yang lebih singkat untuk membina projek ini, tetapi mungkin masih mengandungi masalah.

Kedua-dua sistem bina menyokong “out-of-tree build”, iaitu tugas membina boleh dilakukan melalui direktori berasingan dari melakukannya didalam direktori kod sumber. Kemudian dengan anda dapat membuang semua fail-fail sementara yang dihasilkan oleh sistem bina tanpa menyentuh fail bina. Cara ini amatlah disarankan.

Bina dengan autoconf/automake

Invoke skrip configure

Anda perlu melancarkan skrip configure bagi menghasilkan makefile sebelum anda boleh membina projek ini. Sebagai contoh anda boleh menggunakan arahan-arahan berikut untuk membuat “out-of-tree build”.

Menyadiakan kod sumber:


$ tar jxf google-gadgets-for-linux-0.11.0.tar.bz2
$ cd google-gadgets-for-linux-0.11.0

Atau, anda mahu menggunakan versi tercanggih:

$ svn checkout http://google-gadgets-for-linux.googlecode.com/svn/trunk/ ggl-trunk
$ cd ggl-trunk
$ sh autotools/bootstrap.sh

Lancar skrip configure out-of-tree:

$ mkdir build
$ cd build
$ ../configure --prefix=/usr

Ia mungkin mengambil masa 1 hingga 2 minit bagi menjalankan skrip configure, sekiranya semua berjalan lancar, kesimpulan konfigurasi akan dipaparkan pada skrin anda seperti berikut:

Build options:
Version "0.11.0"
Install prefix /usr
Install included libltdl no
Build shared libs yes
Build static libs yes
Enable debug no
Host type linux
OEM brand

Libraries:
GTK SVG
Support yes
Build libggadget-gtk yes
Build libggadget-qt yes
Build libggadget-dbus yes
Build libggadget-npapi yes

Extensions:
Build dbus-script-class yes
Build gtk-edit-element yes
Build gtkmoz-browser-element yes
Build qtwebkit-browser no
Build gst-audio-framework yes
Build gst-video-element yes
Build gtk-system-framework yes
Build gtk-flash-element yes
Build qt-system-framework yes
Build linux-system-framework yes
Build smjs-script-runtime yes
Build qt-script-runtime no
Build curl-xml-http-request yes
Build qt-xml-http-request yes
Build libxml2-xml-parser yes

Hosts:
Build gtk host yes
Build qt host yes
Keputusannya mungkin sedikit berlainan diatas sistem yang berbeza.Tetapi apa yang penting kedua-dua bahagian Hosts; Build gtk host dan Build qt host memberi jawapan "yes", Jika tidak ia bermakna terdapat beberapa pakej bergantung mandatori telah hilang. Anda cuma memerlukan satu Hosts sahaja yang terbina untuk projek ini.


Bina (Build)

Selepas melaksanakan skrip "configure", anda boleh memberikan arahan make di dalam direktori yang sama untuk membina projek ini. Sekiranya computer anda merupakan "Multicore" CPU anda bolehlah memberikan arahan make -jN untuk membina projek ini lebih cepat, dimana N adalah bilangan "Multicore" CPU anda. Sebagai contoh:

$ make -j2

Instalasi


Sekiranya proses bina siap tanpa sebarang masalah, anda boleh menggunakan arahan make install untuk membuat instalasi projek ini. Anda memerlukan kuasa sebagai root untuk proses ini, untuk itu:

$ sudo make install

Dan berikan kata laluan apabila di minta. Artikel ini adalah terjemahan dan ubah suai oleh saya dari artikel berbahasa Inggeris dari sini, sekiranya anda tidak memahami Bahasa Melayu.

No comments:

Post a Comment